Orice început este dificil şi cu atât mai mult când este vorba de deschiderea unei afaceri. Este normal să ai dubii, întrebări, neclarităţi atunci când porneşti un startup şi de aceea este indicat să te documentezi foarte bine înainte de a lua o decizie.

Cel mai bine este totuşi să apelezi la un specialist cu experienţă în probleme fiscale şi chestiuni economice care îţi poate explica ce implică un startup şi care sunt alegerile potrivite pentru afacerea ta.

PFA sau SRL?

Primul pas pentru deschiderea unui startup este stabilirea domeniului de activitate şi conturarea unui plan de afaceri adecvat. În funcţie de acestea vei putea să-ţi dai seama dacă firma ta trebuie să fie o firmă cu personalitate juridică (să luăm ca exemplu SRL) sau o firmă fără personalitate juridică (PFA).

Activitatea PFA nu poate implica prea multe coduri CAEN. Codurile CAEN precizate în documentul de înființare trebuie să aibă legătură cu pregătirea ta profesională. De exemplu, dacă te decizi să înființezi PFA care să aibă ca domeniu de activitate apicultura, atunci diplomele de studii universitare în construcții nu te vor ajuta, va trebui să dovedești cu un document recunoscut că ai susținut cursuri de apicultură și ai cunoștințe în acest domeniu.

Dacă pui bazele unui SRL nu va trebui să-ți faci griji pentru codurile CAEN, poți trece în actul constitutiv atâtea câte vei considera că ai nevoie și nici studiile specifice nu sunt o cerință obligatorie. SRL îți permite să ai un startup cu o activitate complexă și poate fi dezvoltat în timp.

Este important să știi că nici una dintre cele două variante (SRL sau PFA) nu te vor împiedica să fii angajat sau să rămâi angajat într-o altă companie.

Câți angajați poate avea un startup?

Numărul de angajați nu este o problemă atunci când vorbim despre un SRL, poți angaja câte persoane ai nevoie pentru a-ți desfășura activitatea sau poți opta să nu ai niciun angajat. PFA poate avea maximum 3 salariați (L 182/2016). Așadar, studiază bine planul de afaceri și analizează numărul de angajați de care ai nevoie.

Obligații fiscale

Dacă hotărăști ca startup-ul tău să fie un PFA, trebuie să știi că vei avea de plătit: impozit pe venit (16%), CASS (5,5%) și CAS (10,5% sau 26,3% dacă alegi să plătești cota integrală a contribuției adică 10,5% + 15,8% contribuţia aferentă angajatorului).

De reţinut este că vei datora această contribuţie minimă de 10,5% chiar dacă eşti deja angajat şi ai un salariu de bază pentru care plătești CAS.

Pentru un startup de tip SRL ai de ales între impozitul pe profit de 16% sau impozitul pe venitul microîntreprinderilor de 3% (microîntreprinderi fără salariați), respectiv 1% (microîntreprinderi cu cel puțin un salariat). Impozitul pe venit se aplică până în momentul în care veniturile anuale depășesc suma de 500.000 lei sau cifra de afaceri obținută din consultanță și management depășește valoarea de 20% din cifra de afaceri totală.

Pentru că deținătorul unui SRL nu are acces imediat la banii pe care firma îi produce, ci doar după încheierea exercițiului financiar prin dividende, nu vei întâlni aceleași contribuții ca la PFA. Dividendele primite de la societate sunt supuse impozitului pe dividende de 5% și CASS de 5,5% în cazul în care nu eşti angajat cu normă întreagă. Dacă eşti angajat, nu se datorează CASS de 5,5% pentru dividendele primite.

Contabilitatea unui startup

Un SRL te va obliga să aştepti sfarşitul primului an de activitate pentru a te bucura de profitul obținut, iar un PFA manageriat în mod eronat te poate lăsa fără întreaga avere personală. Fiecare dintre cele două forme de organizare juridică are avantaje şi dezavantaje, de aceea un antreprenor la început de drum, trebuie sa fie foarte informat atunci când face alegerea.

Un startup PFA are o contabilitate în partidă simplă de care te poți ocupa chiar tu, dacă ai ceva cunoștințe în domeniu, dar pentru corectitudinea căreia îți asumi răspunderea în totalitate. Alternativa mai simplă și mai sigură este să apelezi la un contabil sau o firmă de contabilitate membră CECCAR, care se va ocupa de toate aspectele fiscale ale firmei tale.

Dacă opțiunea ta pentru startup-ul înființat este SRL, atunci trebuie să știi că este obligatoriu să contractezi serviciile unui expert contabil / firmă de contabilitate membră CECCAR. Contabilitatea unui SRL este în partidă dublă, deci mai complicată, vei avea de depus mai multe formulare, iar bilanțul contabil trebuie certificat de un expert contabil.

Dacă nu ştii ce presupun serviciile de contabilitate şi cum te poate ajuta un expert contabil să pui bazele unei afaceri profitabile, contactează echipa ContaDB și noi te vom ajuta să găsești răspunsurile de care ai nevoie!

 

Vile de vanzare direct dezvoltator